استانداردهای ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل مقطع فلزی است که بر پایه آهن تولید می ‌شود. در تولید این ورق کمتر از ۲ درصد کربن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. معمولاً از ورق ‌های استیل در تولید ماشین آلات، لوازم خانگی و… استفاده می‌ شود. اگر این ورق ‌ها مطابق استانداردهای خاصی که توسط سازمان‌ های مختلف مشخص می ‌شود تولید شوند، کیفیت بسیار خوبی خواهند داشت. اگر شما نیز قصد خرید ورق استنلس استیل را دارید، بهتر است با استانداردهای این محصول آشنا باشید. در ادامه به بررسی این استانداردها می‌ پردازیم. همراه ما باشید:

ورق استنلس استیل چیست؟

همانطور که اشاره کردیم در تولید ورق استنلس استیل از کربن استفاده می‌ شود. حال هر چه میزان کربن در این ورق بیشتر باشد، ورق استحکام و مقاومت بالاتری خواهد داشت. اما از طرفی دیگر شکل پذیری آن کاهش می ‌یابد. به طور کلی ترکیب کروم با آهن، موجب ایجاد مقاومت ورق استنلس استیل در مقابل گرما می‌ شود. از ویژگی‌ های این ورق می ‌توان به مقاومت در مقابل پوسته شدن، اکسایش، شکل پذیری بسیار خوب اشاره کرد. یکی از ویژگی‌ های بسیار خوب ورق‌ های استیل امکان بازیافت آن ها است. همین موضوع موجب شده است که تقریباً ۷۰ درصد بازیافت‌ های فلزی کشور، از ورق‌ های استیل باشد. ورق استنلس استیل را با نام دیگر فلز ضد زنگ نیز می شناسند.

معرفی انواع مختلف ورق استنلس استیل

بهتر است بدانید این محصول در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می ‌شود. در ادامه به معرفی این گریدها می‌ پردازیم و توضیحات مختصری درباره هر یک از آن ها می‌ دهیم:

• ورق استنلس استیل گرید ۴۰۰

این نوع ورق استیل دارای ۱۱ درصد کروم و یک درصد منگنز است. ورق ‌های گربد ۴۰۰ در مقابل اکسایش و خوردگی حساس هستند.

• ورق استنس استیل گرید ۳۰۰

این نوع ورق با روش کار سرد تولید می ‌شود و انعطاف پذیری خوبی دارد. در ساختار ورق استنلس استیل گرید ۳۰۰ حدود ۱۸ الی ۳۰ درصد کروم و حدود ۶ الی ۲۰ درصد از عنصر نیکل استفاده شده است. نیکل و کروم مهم ‌ترین ترکیبات آلیاژی این نوع ورق هستند. در میان گریدهای مختلف ورق استنلس استیل ۳۰۰، نوع ۳۰۴ آن بیشتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به طور کلی ورق استنلس استیل گرید ۳۰۰ در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارد و می ‌تواند در دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

معرفی انواع مختلف ورق استنلس استیل

استاندارد ‏ Usn ورق استیل

Usn یک استاندارد بین المللی است که مخفف unified Numbering System می‌باشد. کلیه ورق ‌هایی که مطابق این استاندارد تولید شوند، با یک حرف شروع می ‌شوند، و به دنبال آن ۵ عدد وجود دارد.

استاندارد AISI

موسسه American lron and steel Institute این استاندارد را تدوین کرده است. معنای استاندارد AISI انجمن آهن و فولاد آمریکا است. اعدادی که به دنبال این استاندارد می ‌آیند اغلب سه رقم دارند و بر اساس سری ‌های ورق استیل نام گذاری می ‌شوند. پس از این سه رقم، برخی حروف انگلیسی می‌ آید که نشان دهنده میزان کربن موجود در آلیاژ است. برای نامگذاری استاندارد بر اساس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل، سه حرف a b c مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این نامگذاری حرف a بیانگر یک نوع فولاد خالص است.

استاندارد استیل ۳۰۴

ورق استیل انواع مختلفی دارد که یکی از انواع مختلف آن خود نیز خود نیز شامل سری ‌های مختلفی می‌ شوند که آن ها را با اعداد شماره گذاری می ‌کنند. به طور کلی استانداردهای شماره گذاری ورق استیل در هر سری با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال استاندارد ورق استیل ۳۰۴ با استاندارد ورق استیل ۲۰۱ متفاوت است. همچنین ورق استیل ۳۰۴ مقاومت کمتری در مقابل خوردگی و فرسایش نسبت به استیل ۳۱۶ دارد.
همانطور که بیان کردیم گرید ۳۴ ورق استنلس استیل نسبت به انواع گریدهای دیگر آن کاربرد بیشتری دارد. این ورق به دلیل ویژگی‌ های فوق العاده‌ ای که دارد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. استنلس استیل ۳۰۴ یکی از گریدهای فولاد ضد زنگ آستنیتی است که نسبت به گرید ۳۱۶ قیمت مناسب‌ تری دارد. این نوع ورق استیل با مدل نوسازی شده آن با حداقل میزان کربن در زمینه ‌های متفاوتی نظیر نفت،داروسازی، پتروشیمی، صنایع غذایی و… مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از ویژگی ‌های این محصول می ‌توان به عدم خواص آهنربایی، مقاومت در برابر اکسایش و فرسودگی اشاره کرد.

استاندارد ‏ Usn ورق استیل

استاندارد ورق فلزی

به طور کلی ورق‌ های فلزی نیز مانند هر محصول دیگری انواع مختلفی دارند که استاندارد آن ها رابطه مستقیمی با نوع آن ها دارد. در این بخش استاندارد هر نوع از این ورق‌ ها را مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

• ورق سیاه

ورق‌ های سیاه به دو شکل صنعتی و معمولی تولید را به بازار عرضه می ‌شوند. این ورق نیز در انواع استانداردهای مختلف تولید می‌ شود و در قالب شیت یا رول ‌هایی با ضخامت ۱۵ میلی‌ متر به بازار عرضه می ‌شود. ورق های سیاه، ورق گرم هستند.

• ورق روغنی

ورق‌ های روغنی در ضخامت استاندارد 03/0 میلی ‌متر تا 3/0 میلی‌ متر تولید می ‌شوند. عرض استاندارد این محصول حدود ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی ‌متر است. ورق های روغنی نوعی ورق سرد هستند.

• ورق اسید شویی

ورق‌ های اسید شویی در عرض های 100 و ۱۲۵ سانتی‌ متر تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. ضخامت این ورق ‌ها نیز حدود 5/1 الی ۶ میلی ‌متر است.

سخن پایانی

در میان مقاطع فولادی ورق ‌ها کاربرد بیشتری دارند. در میان ورق‌ ها نیز ورق استیل به دلیل خواص مکانیکی عالی و مقاومت بسیار بالایی که در برابر خوردگی دارد، در صنایع مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هر یک از ورق‌ های استیل مطابق استانداردهای مختلفی تولید می‌ شوند که این استانداردها در میزان کیفیت آن ها تاثیرگذار هستند.

به مطالعه ادامه دهید: کاربرد سایز های مختلف میلگرد

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی