میلگرد با کیفیت چه استانداردهایی دارد؟

همان طور که می دانید میلگرد یکی از کاربردی ترین و مهم ترین تجهیزات مورد نیاز در ساخت سازه های مختلف است که تولید آن با دقت بسیار بالا و مطابق استانداردهای خاصی انجام می شود. اما سوال اصلی این است که میلگرد با کیفیت چه استانداردهایی دارد؟ برای پاسخ این پرسش در ادامه مطالب همراه ما باشید.

استاندارد میلگرد به چه معناست؟

یک میلگرد با کیفیت بایستی بهترین کارایی را از لحاظ برش خوردن و خم شدن داشته باشد و دارای ابعادی استاندارد باشد. استاندارد به مجموعه ای از دستورالعمل ها گفته می شود که کیفیت شیمیایی، مکانیکی و ساختاری میلگرد را افزایش می دهد. در واقع برای انواع میلگردها استانداردهای متفاوتی را در نظر می گیرند که روی قیمت نهایی این محصول تاثیر گذار خواهد بود. این استانداردها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ زیرا باعث بالا بردن کیفیت ساخت محصول می شوند.
امروزه آرماتورها به منظور افزایش استحکام سازه ها، به صورت چشمگیری مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو تعریف و تعیین استاندارد میلگرد با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در کشورهای مختلف، شرکت های بسیار متعددی وجود دارند که استانداردها را مورد استفاده قرار می دهند و با این کار کیفیت محصولات را افزایش می دهند.

تشخیص کیفیت میلگرد ها براساس استانداردهای آن

تفاوت کیفیت انواع میلگردها موجب می شود که هر نوع میلگرد دارای کاربرد مختلفی باشد و با توجه به استانداردهای تولید آن می توانید به راحتی با کیفیت ترین نوع آن را تشخیص دهید. میلگردهای استاندارد براساس جنس، روش تولید، شرکت سازنده و غیره‌ از کیفیت های مختلفی برخوردار هستند. در صورت اطلاع از کیفیت میلگردها می توانید با کیفیت ترین آن را برای پروژه خود انتخاب کنید.
برای تشخیص کیفیت میلگرد، باید پارامترهای کیفی آن ها را از لحاظ ظاهری، مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی بررسی کنید. به این صورت که قبل از هر چیزی روش تولید و استاندارد بودن آن را مورد بررسی قرار دهید؛ تا بتوانید از لحاظ خواص شیمیایی و مکانیکی، کیفیت آن را تایید کنید. علاوه بر این با استفاده از ویژگی های ظاهری نیز می توان کیفیت میلگردهای مختلف را بررسی نمود.
به کارگیری و استفاده از میلگرد بی کیفیت، باعث به وجود آمدن خسارت های مالی و جانی خواهد شد و در کاهش کیفیت سازه نیز تاثیر گذار خواهد بود. از این رو شناخت و بررسی پارامترهای موثر بر کیفیت میلگرد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع در تعیین کیفیت میلگردها، فاکتورهای بسیار متعددی نقش دارند که ساخت میلگرد به صورت استاندارد یکی از مهم ترین این فاکتورها محسوب می شود. از اصلی ترین و مهم ترین فاکتورهای موثر بر کیفیت میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کیفیت مواد اولیه
• استاندارد بودن ساخت میلگرد
• کارخانه سازنده میلگرد
• ترکیب شیمیایی استفاده شده در هر نوع میلگرد
• جنس پوشش میلگرد
• روش های تولید میلگرد

تشخیص کیفیت میلگرد ها براساس استانداردهای آن

هدف از استاندارد میلگرد

به طور کلی اصطلاح استاندارد، نشان دهنده کیفیت مطلوب محصولات و کالاها است. هدف از استاندارد میلگرد نیز ارائه اطلاعات جامعی در مورد این محصول برای انتخابی صحیح و راحت تر است. علاوه بر این رعایت تمامی قوانین و دستورالعمل های مشخص شده جهت تولید و عرضه انواع میلگرد با کیفیت، یکی دیگر از هدف های استاندارد میلگرد محسوب می شود.
با توجه به این که کیفیت ساخت یک سازه به اجزای تشکیل‌ دهنده آن بستگی دارد و مستحکم بودن ساختمان، برای حفظ ایمنی و سلامت ساکنان آن بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو انتخاب و خریداری یک میلگرد با کیفیت یک امر ضروری و مهم محسوب می شود و بایستی از لحاظ شیمیایی، ظاهری، هندسی و مکانیکی از استاندارد های لازم برخوردار باشد.
شناخت استانداردهای تولید میلگرد جهت انتخاب یک میلگرد با کیفیت می تواند برای شما یک راهنمای بسیار خوب باشد. اصلی ترین استاندارد های تولید میلگرد عبارتند از:
1. استاندارد ملی ایران (3132)
2. استاندارد صنعتی ژاپن (JIS 3132)
3. استاندارد بین المللی روسیه (GOST 5781)
4. استاندارد بین المللی آلمان (DIN 488)
5. استاندارد بین المللی بریتانیا (BS 4449)

چگونگی تشخیص میلگرد با کیفیت

تا این جای مقاله در مورد استاندارد میلگرد ها صحبت کردیم، اما اگر قصد خرید میلگردی را داشته باشیم و بخواهیم کیفیت آن را به سادگی بررسی کنیم، باید چه کاری را انجام دهیم؟ بررسی کیفیت میلگرد ها برای اطمینان از مشخصات و ویژگی های مورد نیاز، از اهمیت بالایی برخوردار است و یک امر ضروری و بسیار مهم محسوب می شود. برای بررسی کیفیت میلگرد ها می توان از موارد زیر استفاده استفاده کرد:
• بررسی گواهینامه کنترل کیفیت میلگردها: گواهینامه کنترل کیفیت میلگرد، شامل ویژگی و مشخصات عمومی و فنی میلگرد و آزمایش صورت گرفته روی آن است.
• بررسی گواهینامه فنی میلگردها: امروزه بیشتر میلگردها همراه با پلاک شناسایی عرضه می شوند. در واقع بسیاری از تولید کنندگان همراه با میلگرد به مصرف کنندگان، کارت مشخصات محصول ارائه می دهند. بررسی اطلاعات موجود در کارت و پلاک ارائه شده، به شما در تشخیص میلگرد با کیفیت کمک به سزایی می کند.
• توجه به علامت اختصاری درج شده روی میلگردها: اطلاعاتی که در کارت مشخصات درج شده است به تنهایی کافی نیست و بهتر است علامت هایی که بر روی بدنه میلگرد درج شده است را با اطلاعات کارت مطابقت دهید.
• بررسی ویژگی های ظاهری میلگرد ها: تغییر رنگ، زنگ زدگی و وجود آسیب های فیزیکی در سطح میلگرد بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر میلگرد دچار خوردگی شود، کیفیت آن کاهش پیدا می کند. از این رو باید هر گونه خراش، تغییر شکل و رنگ در میلگرد را مورد بررسی قرار دهید.

چگونگی تشخیص میلگرد با کیفیت

جمع بندی

هنگام ساخت بناهای مختلف، انتخاب و خریداری مصالح ساختمانی با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای این که بتوانید یک میلگرد با کیفیت و مناسب را برای ساخت سازه خود انتخاب کنید، باید ابتدا با استانداردهای آن آشنا شوید. در این مقاله در مورد انواع استاندارد های میلگرد صحبت کردیم، امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به مظالعه ادامه دهید: لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی