کاربرد سایز های مختلف میلگرد

امروزه میلگردها در اندازه و سایزهای متنوعی تولید می شوند که هر کدام از آن ها از کاربردهای خاص و منحصر به فردی برخوردار هستند. مهندسان ساختمان سازی جهت تشخیص سایز مناسب میلگرد برای ساخت و ساز، از روش های مختلفی استفاده می کنند تا بتوانند ساختمان هایی مقاوم و با دوام را به طور اصولی بسازند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد سایزهای مختلف میلگرد بپردازیم، پس تا پایان مطالب همراه ما باشید. در این مقاله به بررسی سایز های مختلف میلگرد میپردازیم.

کاربرد سایزهای مختلف میلگرد برای ساختمان‌ سازی

میلگردها مقاومت و استحکام کششی بسیار بالا و همچنین ساختاری یکنواخت به بتن ها می بخشند؛ از این رو بایستی مناسب ترین سایز را جهت ایجاد ساختاری مقاوم و ایمن انتخاب کنید. در واقع میلگردها براساس فاکتورهای مختلفی سایزبندی می شوند. در ادامه می توانید کاربرد سایزهای مختلف میلگرد را مشاهده کنید:

• میلگرد ۱۲:

این نوع میلگرد در مقایسه با سایزهای دیگر (۸ ،۱۰) از مقاومت بالایی برخوردار است، اما انعطاف پذیری کمتری دارد و برای استادیوم های بسیار بزرگ، سازه های فلزی و بتنی پتروشیمی ها، ساختمان های مسکونی، سوله و سکو های نفتی و غیره‌ مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این نوع میلگرد با سیمان مخلوط می شود و با افزایش ابعاد و مساحت ساختمان، بایستی از میلگردهای ضخیم تر و سنگین تری استفاده شود.

• میلگرد ۱۴:

این نوع میلگرد بیشتر جهت ایجاد پایداری، در ساختمان های سنگین و سازه های بتنی به صورت چشمگیری مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در سازه های پارکینگ، ساختمان های بلند، پل و تأسیسات صنعتی بسیار کاربردی است.

• میلگرد ۱۶:

این نوع میلگرد در مقایسه با میلگردهایی که سایز کمتری دارند، از نیروی تسلیمی ( مقدار نیرویی که موجب شکستن میلگرد ها می شود) بیشتری برخوردار است و در مجتمع های بزرگ، رمپ پارکینگ، پل ها، ساختمان های بلند، پایه های بتنی و ساخت سازه سکو های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سایزهای مختلف میلگرد برای ساختمان‌ سازی

مناسب ترین سایز میلگرد برای پروژه

در بخش قبلی در مورد کاربرد سایزهای مختلف میلگرد صحبت کردیم، همان طور که گفته شد میلگردها در سایزهای مختلفی وجود دارند که می توانند سطوح متفاوتی از استحکام و مقاومت را ارائه دهند. در واقع شما باید براساس نوع و سنگینی پروژه، بهترین و مناسب ترین سایز آن را انتخاب نمایید. به عنوان مثال برای ساخت ستون ها و دیوار های بتنی، باید از میلگردهای متوسط استفاده شود. اما برای پروژه های بسیار سبک مانند راهرو و ایوان، باید از نازک ترین نمونه میلگرد استفاده شود. با این کار در سازه خود، استحکام و ظرافت لازم را خواهید داشت. اما دقت داشته باشید که این پروژه‌ ها بسیار سبک اند و از استحکام کششی پایینی برخوردار هستند. میلگردهای سایز بزرگ در پروژه های تخصصی و صنعتی مانند پل ها و تونل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مناسب ترین سایز میلگرد برای پروژه

کاربرد میلگرد سایز ۱۸ در ساختمان سازی و صنعت

میلگرد سایز ۱۸ جهت ساخت سازه ها با تعداد طبقات بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. از این رو می تواند به راحتی مقاومت سازه را افزایش دهد. علاوه بر این باعث کاهش وزن وارد شده بر سازه می شود. مهندسان سازه از میلگرد ۱۸، برای ساخت ساختمان ها با اسکلت فلزی و بتنی که دارای طبقات بالایی هستند، استفاده می کنند؛ زیرا بتن، وزن سازه را افزایش می دهد. در واقع برای افزایش مقاومت سازه، بایستی مقدار بتن را به طور وسیعی افزایش دهند. بنابراین توسط میلگرد سایز ۱۸ می توان وزن سازه را کاهش و مقاومت آن را افزایش داد. با توجه به مطالب ذکر شده، کاربرد سایزهای مختلف میلگرد برای ما به خوبی مشخص می شود. از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد میلگرد ۱۸ می توان به ساخت پارکینگ ها و انواع پل ها، ساخت تاسیسات دریایی و صنعتی و ساخت سازه های بزرگ اشاره کرد.

چگونگی تشخیص سایز میلگردها

برای تشخیص اندازه میلگرد، روش های بسیار متعددی وجود دارد که عبارتند از:
• روش چشمی: کنترل چشمی یکی از رایج ترین روش ها محسوب می شود که اکثر مهندسان، سایز میلگرد را با یک نگاه تشخیص می دهند. اما برای مهندسان تاز کار و کم تجربه این روش مناسب نیست.
• استفاده از شابلون: این روش از دقت بسیار بالایی برخوردار می باشد که بیشتر مهندسان از آن استفاده می کنند. اکثر افراد از شابلون های آماده که سایز میلگرد روی آن درج شده است، استفاده می کنند که کار آن ها را راحت تر می کند‌.
• استفاده از طناب: طناب بنایی یکی از تجهیزات بسیار مهم است که در تمامی پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این کار، طناب را دور میلگرد می پیچند و دور آن را اندازه گیری می کنند تا سایز آن به دست آید. استفاده از طناب یکی از ساده ترین روش ها محسوب می شود؛ به شرطی که بتوانید به صورت صحیح آن را اندازه گیری کنید.
• استفاده از کولیس: کولیس یکی از دقیق ترین و بهترین روش ها محسوب می شود که بایستی با استفاده از آن ابتدا قطر میلگرد را اندازه گیری کرد و سپس نمره آن را مشخص نمود. دقت داشته باشید که در این روش باید به تفاوت بین قطر انواع میلگردها ( خارجی، زمینه، اسمی) توجه داشته باشید.

جمع بندی

در ساختمان سازی و صنعت، به کارگیری و استفاده از سایز های مختلف میلگرد بسیار حائز اهمیت است و هر کدام از آن ها دارای کاربرد و مزایای متفاوتی هستند؛ از این رو بهترین سایز میلگرد را باید براساس پروژه مورد نظر انتخاب کنید. در واقع میلگرد از مقاطع فولادی بسیار مهم و کاربردی به شمار می آید که در ساخت اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و مقاومت و استحکام بتن را افزایش می دهد. هنگام انتخاب مناسب ترین میلگرد برای ساختمان‌، فاکتور های بسیار زیادی وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید که یکی از مهم ترین آن ها، سایز مناسب است. امیدوارم مطالب ذکر شده در این مقاله از آهن خان در مورد کاربرد سایزهای مختلف میلگرد برای شما مفید و موثر واقع شده باشد.

به مطالعه ادامه دهید: میلگرد با کیفیت چه استانداردهایی دارد؟

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی